Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı'nın (DOKA) bölgede coğrafi işaretli ürün üreten ve pazarlayanlara yönelik düzenlediği Karadeniz Coğrafi İşaretli Ürünler Ağı Projesi Eğitim Programı'nın Trabzon bölümü başladı.
HACISALİHOĞLU: ÜRETİMDE STANDART YAKALANMASI VE DENETİM COĞRAFİ İŞARETİN İKİ ÖNEMLİ UNSURU
AB tarafından finanse edilen Karadeniz Havzasında Sınır Ötesi İşbirliği Programı kapsamında yürütülen Karadeniz Coğrafi İşaretler Ağı Projesi çerçevesindeki eğitim programı Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası (TTSO) konferans salonunda başladı. Programın açılışında konuşan TTSO Başkanı M. Suat Hacısalihoğlu, ana amacın coğrafi işaretli ürünlerin ekonomiye kazandırılması olduğunu belirterek, şunları söyledi:
"DOKA, coğrafi işaretli ürünlerin ekonomiye kazandırılması konusunda geleceği planlama adına çok güzel bir program başlattı. Coğrafi işaretli ürünlerin sadece Karadeniz'de değil tüm Türkiye'de üretiminin standartlara uygun şekilde yapılması ve ekonomiye katkı sağlaması önemli. Bugün dünyada bu tür ürünlerin pazarlanması konusunda e- ticaret önemli bir yer tutuyor. Fakat bunun sürdürülebilir olması en önemli konudur. Bu anlamda da yapılması gereken çok fazla şey var. Bugün başlayacak eğitim de yapılması gerekenlerin arasında Ön sıralarda bulunuyor. Şehrimizde ve bölgemizde coğrafi işaretli ürünlerin belli standartlarda ekonomiye katkı sağlaması tamamen üreticilere bağlı. Üretimdeki standartlar ve buna bağlı olarak denetlenme olmazsa olmaz. Denetleme olmadığı takdirde fiyat rekabeti yönünden bu sistem içinde yer alacak olan firmalar ya da gerçek kişiler, denetimsizliğin dışına çıkmak suretiyle hata yapabilir. Yapılacak bir hata sadece kendi firmasının değil, ürettiği coğrafi işaretli ürünün de zaman içinde pazardan kalkmasına sebebiyet verebilir. Bu eğitimde bunların vurgulanması da çok önemlidir. Sadece bir kişinin kötü yapması değil bütün sistemin etkilenmesi anlamına gelir. Bilinçli üretimin yanı sıra denetimin öneminin de bilincinde olmalıyız. Sistem kurulurken denetleme mekanizmasının tam anlamıyla çalışması gerekiyor. Aksi takdirde sıkıntılar karşımıza çıkacaktır."
Başkan Hacısalihoğlu, eğitimin firmaların kendi markalarını yaratması ve geliştirmesi sürecinde kurumsal yapıya daha fazla önem vermeleri konusunda farkındalık yaratacağına inandığını da vurgulayarak, "Bir eğitime katılınca o eğitimle işiniz bitmiş olmuyor. Çünkü her konuda olduğu gibi bu tür konularda da yenilikler, dünyadaki gelişmeler, yeni yapılanmalar oluşuyor. Bu bakımdan eğitimleri aksatmamak, alınmış eğitimlerin yenilenmiş hallerini de almak gereklidir. Buralardan alınacak belgeler kişilerin ileride kullanacakları ürünlerde kendilerini bir adım öne çıkarmasını sağlayacak. Markalaşma ve kurumsallaşma yapınızda, e - ticarette ürününüzün ön plana çıkmasında bu eğitimin katkı sağlamasını diliyorum. Eğitime katılan herkesi kutluyorum. DOKA'ya da ayrıca teşekkür ediyorum. Özellikle e- ticaret konusunda kalkınma ajansımızın çok büyük destekleri var. Bunları takip etmekte de fayda olduğunu düşünüyorum" diye konuştu.
AKPINAR: YÖRESEL ÜRÜNLERİN TİCARİLEŞMESİNE ÖNEM VERİYORUZ
Eğitim programının açılışında konuşan DOKA Trabzon Yatırım Destek Ofisi Koordinatörü Kemal Akpınar da, ajansın kurulduğu günden bu yana turizmin gelişmesine önemli katkılar sağladığına işaret ederek şunları söyledi:
"Ajans kurulduğundan bu yana bölgede turizmin yaygınlaştırılması, turizm sektörünün geliştirilmesi, turizmdeki tüm bileşenlerin güçlendirilmesi ve ekosistem oluşturulması adına çalışmalar yürütüldü. Tanıtım faaliyetleriyle başlayan süreç belli bir noktaya geldi. Özel sektör yatırımlarıyla birlikte de güçlenerek devam etti. Ciddi anlamda turizm sektöründe bir potansiyel oluştu. Daha sonra kırsal kalkınma boyutunu da fark ettik ve turizmde yeni bir süreç başlatmak adına DOKA bünyesinde sonuç odaklı bir program hazırladık. Kırsal kalkınmayı ve turizm gelirlerinin tabana yayılmasını da içine alacak şekilde bakanlığımıza sunulmak üzere Turizm 2.0 programını hazırladık. Burada özellikle yöresel ürünlerin ticarileşmesi noktasına önem verdik. Coğrafi işaretli ürünlerin ayısını artırmak adına da belirli çalışmalar yaptık. TR90 bölgesinde 50'nin üzerinde coğrafi işaretli ürün sayısına ulaşıldı."
"TÜRKİYE'DE İLK KEZ DOKA TARAFINDAN UYGULANDI"
Akpınar, Coğrafi İşaretli Ürünler Mali Destek Programının Türkiye'de ilk defa DOKA tarafından uygulandığını ve bu program kapsamında çalışmalar yapıldığını vurguladı. İşin nitelik boyutuna önem verilmesi gereken bir süreçte olduklarının da altını çizen Akpınar, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Bu işin katma değerinin artırılması ve turizmle entegre biçimde yürütülmesi, hem turizme hem de kırsal kalkınmaya hizmet edebilecek hale getirilmesi önem arz etmektedir. Bu tip eğitim ve danışmanlık programlarıyla, şirketlerin kurumsallaşabilmesi için mentörlük programlarıyla destek verilmesi gerekecektir. Bu projeyle birlikte coğrafi işaretli ürünlere yönelik farkındalığın artırılması, tüketici bilincinin oluşturulması, üreticilerin konuya ticari, profesyonel ve kurumsal bakmalarının sağlanması sürecini başlatmış oluyoruz. Coğrafi işaretli ürünlerin sayısını artırmak ne kadar hedefimiz olsa da aslında bunun altını doldurmak, değer zinciri içindeki aktörlerin tamamıyla bu işin katma değer üretecek şekilde kurgulanması daha fazla gereklidir. En önemli boyutu da kurumsal taraftan kurumsallaşma, diğer taraftan da beşeri sermayenin geliştirilmesidir. Bu projenin eğitim ayağının bu kısma fazlasıyla hizmet edeceğini düşünüyoruz. Umarım herkes azami faydayı elde eder. Ajansımız adına katılımınız için teşekkür ediyorum. Çalışmalarımızda her zaman bize destek sağlayan Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası'na da şükranlarımı sunuyorum."
Açılış konuşmalarının ardından Besim Ogelman tarafından Coğrafi İşaretli Ürün Üreten Firmaların Kurumsallaştırma Destek Eğitimi verildi.
EĞİTİMLER 5 GÜN SÜRECEK
TTSO binasında yapılacak eğitimlerin Trabzon bölümü 6 - 10 Aralık tarihleri arasında gerçekleştirilecek. Besim Ogelman tarafından Coğrafi İşaretli Ürün Üreten Firmaların Kurumsallaştırma Desteği, Coğrafi İşaretli Ürünlerin Ticarileştirme ve Ticarileşme Modelleri, Özel Oytun Türkoğlu tarafından Coğrafi İşaretli Ürünlerde Markalaşma ve Marka Yönetimi, Zeynep İyiler tarafından da Coğrafi İşaretli Ürünlerin Dijital Pazarlaması e-ticaret Çalışmaları eğitimleri verilecek.
Katılımın ücretsiz olduğu eğitimlerin coğrafi işaret üreten, üretmeyi planlayan, e-ticaret veya başka şekillerde pazarlamasını yapan ve düşünen herkese açık olduğu belirtildi.