Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı ve Trabzon Ticaret Borsası’nın işbirliğinde düzenlenen "Doğu Karadeniz Coğrafi Ürünlerde Kooperatifçilik Stratejisi Bilgilendirme ve Tanıtım" toplantısı Trabzon Ticaret Borsası’nda gerçekleştirildi. Toplantıya Trabzon Valisi İsmail Ustaoğlu, Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Habip Asan, Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı (DOKA) Genel Sekreteri Onur Adıyaman, Trabzon Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Eyyüp Ergan, Trabzon Üniversitesi Rektörü Emin Aşıkkutlu ve davetliler katıldı.
Coğrafi işaretlerin ve geleneksel ürün adlarının, kültürün korunması açısından da önemli olduğunu vurgulayan Ustaoğlu, coğrafi işaretli ürünlerinin önemine işaret ederek, “Bir örnekle Trabzon’umuza özgü Sürmene bıçağının bu yöreye ait olduğu tescillenmiştir. Bu ürünün başka bölgeler hatta ülkeler tarafından sahiplenilmesi artık söz konusu değildir. Bu değerimiz, ilimizin kültürel dokusunu oluşturan önemli bir yapı taşı haline gelmiştir ve kültürel aktarımla nesilden nesle sirayet ederek baki kalacaktır” ifadelerine yer verdi.
Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Habip Asan, Türkiye’nin miktar olarak 100 milyon tona tekabül eden yıllık ihracatından ortalama 150 milyar dolar döviz sağlandığını, bunun da birim başına 1,5 dolar demek olduğunu belirterek, “Bu da ihracatımızda katma değerimizi arttırmamız gerektiğini ortaya koymaktadır. 2023’de 500 milyar dolarlık ihracat hedefine varmak için birim değerimiz yükselmelidir. Buna da coğrafi işaretli ürünlerin katkısı büyük olacaktır. Birçok medeniyete, dolayısı ile kültüre ev sahipliği yapan Anadolu coğrafyasında binlerce on binlerce geleneksel ürün bulunmakta, bize has sanatlar yer almaktadır. Bunları uluslararası arenada yer alacak şekilde tescil ettirerek, kalkınmamıza katkı sağlamalıyız” diye konuştu.
Genel Sekreter Adıyaman bölgede şimdiye kadar 25 ürünün coğrafi işaret aldığını belirterek "Trabzon’da şuan 8 tane coğrafi işaretimiz var. Yöresel ürünlerimize özellikle coğrafi işaret noktasında baktığımızda temelli 3 kategoriye ayırıyoruz. Birincisi büyük üretim hacmine sahip ürünlerimizi ulusal ve uluslararası bir marka haline nasıl dönüştürebiliriz. Daha fazla geliri nasıl elde edebiliriz şeklinde bakıyoruz. İkinci olarak zanaat ürünlerimiz var. Zanaat ürünlerini bir kırsal kalkınma modeli olarak nasıl kullanabiliriz diye bakıyoruz. Üçüncü olarak yemeklerimiz ve Hamsiköy Sütlacı, Akçaabat Köftesi gibi gıda ürünlerimiz var. Özellikle gastroturizme önem veriyoruz. Gastroturizmi nasıl geliştirebiliriz şeklinde bir eylem planı ve stratejik çalışma oluşturmak istiyoruz. Çünkü bölgemizde turizm önemli bir gelir kapısı oldu" şeklinde konuştu.
TTB Yönetim Kurulu Başkanı Eyyüp Ergan ise, Tonya Tereyağı, Vakfıkebir Ekmeği, Akçaabat Köftesi, Trabzon Telkârisi gibi çok sayıda coğrafi işaret gören ürüne sahip olduklarını vurgulayarak, “Bu ürünlerin dış ticaretimizde önemli bir getiri aracı olabileceğini hatırımızdan çıkarmadan, bilinçli ve örgütlü hareket etmeliyiz” dedi.
Konuşmaların ardından Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Habip Asan tarafından ilgililere, Sürmene bıçağı ve Hamsiköy sütlaççının coğrafi işaret tescil belgesi takdim edildi.
Toplantı sonunda mevzuat, üretim, pazarlama ve işbirliği konuları ile ilgili olarak California Üniversitesi’nden Arş. Gör. Fatih Tatari, TPMK uzmanı Gonca Ilıcalı ve DOKA uzmanı Ahmet Doğan tarafından bilgiler verildi, sorular cevaplandırıldı.